Hej världen!

Tjena alla som läser den här bloggen.

Jag är en 25-årig vinylnörd som bestämt mig för att börja blogga om mitt vinylnörderi.  Allt började för 6 år sedan när jag köpte en retro vinylspelare eftersom jag tyckte att de såg coola ut. Den jag köpte då var ganska billig och plastig och idag har jag en betydligt mer stabil variant. Oftast är det tyvärr så att om man köper nyproducerade skivspelare så är de inte så bra om prislappen är låg. Jag rekommenderar att man köper något äldre om man vill spendera mindre pengar. En spelare från 70-talet håller bra än idag så länge allt funkar på den. Betydligt bättre än nyproducerade plastigare alternativ.

Förutom att vara intresserad av vinyl så brinner jag även för att rädda klimatet. Tyvärr är LP-skivan inte så klimatvänlig. Jag hoppas att man kommer hitta mer klimatvänliga alternativ i den här branschen i framtiden. Så man kan konsumera sin musik med gott samvete. Ska man vara helt klimatvänlig just nu så antar jag att det är bättre att streama sin musik eller köpa den digitalt på typ iTunes. Det är för mig inte så intressant då jag gärna vill äga en skiva i fysiskt format då det blir betydligt roligare.

Hur många skivor har jag då i min samling? Sist jag räkna så var det runt 450 st. Jag satsar på kvalité före kvantitet och samlar bara på skivor jag själv gillar och lyssnar på. Bland favoriterna finns jazzgiganter som John Coltrane, Miles Davis och Jan Johansson. Samtliga av dessa artister har släppt massvis av vinyler så mina samlingar med dessa jazzartister är långt ifrån kompletta. Jag hoppas att i framtiden få ihop en komplett samling med åtminstone Jan Johansson. Det ska nog inte vara så svårt då mycket av hans musik finns här i Sverige och runt om i svenska vinylbutiker. Det går såklart även att beställa på nätet men jag föredrar att gräva vinyl direkt i butikerna. Charmen går för mig lite förlorad annars.

Det var allt för detta inlägg. Ni får ha det så fint nu.

Vinylkillen

2022-04-10